Tiltaket i vårt forskningsprosjekt

Elever på utdanningsprogrammene teknikk og industriell produksjon (TIP) og helse- og oppvekstfag (HO) i Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland med svake prestasjoner i Matematikk 1P-Y skal ha en uke med intensivopplæring i faget etter påske. Tiltaket er utviklet av lærere i de fire fylkeskommunene sammen med fagdidaktikere.

Hvorfor intensivundervisning i matematikk på yrkesfag?

Skolenes erfaringer

  • Manglende kompetanse og ferdigheter i matematikk vanlig årsak til frafall, spesielt på yrkesfag
  • Matematikk er det største «hengefaget»
  • Ønske om å gi mer mestringsfølelse i faget og gjøre faget mer relevant
  • Har prøvd ulike opplegg med «intensivopplæring», men ikke så målrettet og intensivt som vi foreslår
  • Har erfart at svakt presterende elever kan ha stor nytte av intensivopplæring
  • Tidligere opplegg er ikke veldig grundig evaluert

Erfaringer fra forskning

  • Sterk sammenheng mellom ferdigheter i matematikk og suksess i utdanning
  • Flere studier som benytter eksperimenttilnærming finner kausal effekt av mer matematikkundervisning og suksess i utdanning
  • Ingen andre fag med så tydelig effekter
  • Ingen kausalstudier av tilsvarende utdanning som yrkesfag på videregående nivå

Bakgrunn for prosjektet

Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring (PBG) er en av Kunnskapsdepartementets satsninger på målgruppen som står i fare for ikke å gjennomføre videregående opplæring, og ungdom mellom 15 og 21 år som står utenfor opplæring og arbeid. Vårt prosjekt er ett av totalt fire prosjekter som er finansiert av Kunnskapsdepartementet i forbindelse med PBG.

Les mer om programmet på Kunnskapsdepartementets hjemmeside.