Hva er IMY-prosjektet?

Svar: Hensikten med prosjektet er å undersøke om en uke med intensivundervisning i matematikk for elever som står i fare for å stryke i faget medfører bedret matematikkompetanse, mestringsfølelse, økt motivasjon og økt sannsynlighet for overgang til Vg2, lærlingeplass og fullføring av videregående opplæring.

Når vil intensivundervisningen finne sted?

Svar: Intensivundervisningen vil skje i uke 16 og 17 i 2017, det vil si 20., 21., 24., 25. og 26. april. Gjennomføringen for skoleåret 2017/2018 vil finne sted i tilsvarende uker.

Er det kun ved tiltaksskolene at elever blir bedt om å underskrive samtykke til deltakelse i prosjektet?

Svar: Nei. Alle elever ved utvalgte utdanningsprogram og skoler blir bedt om å underskrive samtykke til deltakelse. Uten samtykke fra de som ikke gjennomfører intensivundervisningen har vi ingen elever å sammenligne elevene i tiltaksgruppen med. Effekter av intensivundervisningen vil da ikke la seg påvise.

Hvorfor blir alle bedt om å underskrive samtykke til deltakelse i prosjektet?

Svar: Samtykke gir oss lov til å koble sammen elevenes resultater fra matematikkprøver, spørreundersøkelser, samt informasjon fra offentlige registre. Dette er avgjørende for at vi skal kunne evaluere effekten av intensivundervisningen.

Slipper jeg å gjennomføre matematikkprøver, spørreundersøkelser og evt. intensivundervisningen i matematikk hvis jeg ikke samtykker til deltakelse?

Svar: Nei. Skolen og skoleeier har bestemt at alle elever ved utvalgte utdanningsprogram og skoler skal gjennomføre matematikkprøver, spørreundersøkelser og evt. intensivundervisning. Samtykke til deltakelse gjelder kun aksept til at forskningsmiljøene kan koble sammen ulike data.

Hvordan skal fremmedspråklige elever informeres?

Svar: Fremmedspråklige skal informeres muntlig av personell ved skolen. Hver elev skal være informert om hva han/hun samtykker til. Dersom konsekvensen av å signere samtykkeskjemaet fremstår som uklart for eleven, anbefaler vi at de ikke skriver under.