logo
  • Hjem
  • Om prosjektet
  • Dokumenter
  • Q & A
  • Om oss
  • Innholdet i uken med intensivundervisning

    Kun elever som står i fare for å stryke i Matematikk 1P-Y skal delta i intensivundervisningen på våren. Undervisningen foregår i ordinær skoletid. Det vil si at disse elevene har matematikkundervisning, mens øvrige elever følger den vanlige timeplanen.

    IMY-prosjektet organiserte en egen utviklingsgruppe som har utarbeidet en metodikk for gjennomføringen av intensivopplæringen. Utviklingsgruppen har bestått av en lærer fra hver fylkeskommune og to fagdidaktikere.

    Intensivopplæringen har som utgangspunkt at alle kan lære og at den matematikken som de i løpet av denne uka skal arbeide med slett ikke er så vanskelig som de tror. Elevene skal komme «under huden» på faget og oppleve mestringsfølelse og økt motivasjon, i tillegg til bedret matematikkompetanse. Vi tror intensivopplæring er spesielt godt egnet til å oppnå dette.

  • Forskningsdesign

    En kontrollert randomisert studie (RCT) er et av de enkleste og sterkeste verktøyene for å undersøke effekten av tiltak. Kort fortalt er RCT et forsøk der personer trekkes tilfeldig ut til å motta en av flere mulige intervensjoner/tiltak. En av disse intervensjonene er en kontroll- eller sammenlikningsintervensjon, og består som oftest av nåværende praksis. Den andre intervensjonen er tiltaket som skal prøves ut - i vårt tilfelle intensivopplæring i matematikk.

    Gjennom loddtrekning plasseres skolene tilfeldig i en av intervensjonsgruppene; kontrollgruppen eller innsatsgruppen. Etter at tiltaket er gjennomført sammenligner vi intervensjonsgruppenes utfall. En korrekt utført loddtrekning – randomisering – gjør at deltakerne i innsats- og kontrollgruppene ikke skiller seg systematisk fra hverandre før tiltaket settes i gang. Dermed kan vi tolke senere forskjeller mellom gruppene som et resultat av intervensjonen. Hver skole vil være i innsatsgruppen det ene året og i kontrollgruppen det andre skoleåret.

  • Prosjektet i media

    Klikk her for å lese nyhetssak om IMY-prosjektet i Adresseavisen.

  • Deltakende skoler

                       
    Vest-AgderRogalandSør-TrøndelagNordland
    Eilert Sundt Bergeland Byåsen Andøy
    Flekkefjord Bryne Charlottenlund Aust-Lofoten
    Kristiansand/Gimle Dalane Fosen Bodin
    Kvadraturen Gand Gauldal Bodø
    Mandal Godalen Guri Kunna Brønnøysund
    Vennesla Haugaland Hemne Fauske
    Jåttå Meldal Hadsel
    Karmsund Melhus Meløy
    Randaberg Oppdal Mosjøen
    Sauda Orkdal Narvik
    Sola Rissa Sandnessjøen
    SOTS Røros Sortland
    Strand Strinda Vest-Lofoten
    Ølen Thora Storm
    Åkrehamn Tiller
    Åfjord

    .

Prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunene Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og
Nordland, Senter for økonomisk forskning ved NTNU og Rambøll Management Consulting.
© 2016 Senter for økonomisk forskning AS.